امروز شنبه 01 اردیبهشت 1403 http://otid.cloob24.com
0
1 - نظریه برنامه درسی چالش پذیر است. شواهد تایید کننده و نیز خطوط فکری نظریه - یعنی چگونگی کنار هم قرار گرفتن، منظم شدن و به هم پیوستن ادراک ها، تفسیر ها و تحلیل های نظریه - باید چنان باشند که محققان بتوانند از طریق بررسی های خود آنها را تایید و یا رد کنند. در غیر این صورت، نمی توان آن را نظریه خواند. چگونگی به هم پیوستن اجزاء نظریه نیز به طریقی باید چالش پذیر باشد.
2 - نظریه برنامه درسی زیر بنای ارزشی نافذ و قوی دارد. علت پرداختن ما به تدوین و تحقیق درباره نظریه های برنامه درسی، اصلاح برخی از وجوه مربوط به آن است و نه فقط نظریه پردازی و توصیف عاری از هر گونه گرایش برنامه درسی. زیست شناسانی که عادتهای جفت گیری لاک پشت ها را در جزایر گالاپاگوس مطالعه می کنند قصد اصلاح این عادتها را ندارند، بلکه فقط می خواهند با آنها آشنا شوند. اما از آنجا که قصد نهایی ما از فعالیت های نظریه پردازی و تحقیق در نظریه ها، اصلاح برنامه درسی است، نظریه های ما باید بنیاد های ارزشی قوی داشته ومبانی ارزشی یا ایدئولوژی خاص ما نیز باید برای مخاطبان قابل فهم باشد. ما باید ارزشهای اجتماعی و آموزشی خود را آشکار و آنها را قبل و در حین تحقیق و تدوین نظریه ها مستدل کنیم.
3 - نظریه برنامه درسی در عین اینکه از رشته هایی متنوع نظیر روانشناسی و جامعه شناسی، نشئت می گیرد باید بر مطالعات خود برنامه درسی نیز متمرکز باشد. مواردی مانند نظریه های یادگیری، مطالعات موبوط به رشد و تکوین، تحقیق رابطه مدرسه و جامعه،نظریه های تغییر فرهنگ، مطالعات مربوط به تأثیر فرهنگ بر آنچه در آن فرهنگ یادگیریش پذیرفتنی، پسندیده یا مهم است؛ از جمله زمینه های ارتباط رشته های مختلف با نظریه برنامه درسی است.
تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه